W wieku starszym, czyli po 60. roku życia, nasz organizm zaczyna pracować ze znacznie zmniejszoną efektywnością, niż było to do tej pory. Jesteśmy narażeni na znacznie większą ilość schorzeń, a rzeczy, których do niedawna nie zauważaliśmy, zaczynają nam doskwierać. Jest to skutek kumulacji wielu różnych, często niezwiązanych ze sobą zjawisk i na wiele z nich nie będziemy w stanie skutecznie zareagować. Niektóre z nich są jednak spowodowane tylko dość banalnym problemem polegającym na tym, że działanie naszego układu pokarmowego stało się mniej skutecznej i jeśli przykładowo do tej pory nasze jelita były w stanie wchłonąć 50% dostarczonego im magnezu, po 60. roku życia jest to już tylko 40%, przez co z czasem pojawiają się jego niedobory. Z witaminami jest podobnie.

Uzupełnianie niedoborów

Witaminy dla seniorów, w formie suplementów lub po prostu większego spożycia w diecie, muszą przede wszystkim być uzupełnieniem pokładów wszystkich witamin, które są gorzej wchłaniane z układu pokarmowego lub produkowane przez organizm w mniejszych ilościach. W pierwszej kategorii można by w zasadzie podać losową witaminę i pasowałaby ona do niej. W drugim przypadku mówimy chociażby o witaminie D, która produkowana jest w czasie ekspozycji skóry na słońce, a osoby starsze rzadziej przebywają na świeżym powietrzu.

W przypadku osób starszych zalecane są suplementy ogólne stworzone z myślą o samych seniorach. Jest to pewien ewenement, ponieważ zazwyczaj dietetycy radzą raczej, by zmienić swoja dietę i jeść więcej produktów z określonych grup i mniej z innych. W przypadku osób starszych dobrze zbilansowana dieta często i tak nie pozwala na przyjecie właściwej ilości witamin i mikroelementów, więc by nie przybierać na wadze, trzeba uciekać się do suplementacji.

Najważniejsze witaminy dla seniora

Jak już udowodniliśmy, seniorzy potrzebują całego zestawu witamin, ale mimo wszystko niektóre z nich są bardziej potrzebne od innych i dobre suplementy będą podawały ich bardzo duże dawki. Mowa tu przede wszystkim o antyoksydantach. Wolne rodniki w naszym organizmie cały czas uszkadzają komórki, ale młode ciała radzą sobie z tym dość sprawnie i tego nie zauważamy. Pierwsze problemy zaczynają się po 35 roku życia. Po 60. roku życia problem jest już poważny, dlatego powinno się przyjmować duże ilości witamin A, C oraz E, które mają najsilniejsze właściwości antyoksydacyjne, czyli są w stanie najskuteczniej eliminować z organizmu wolne rodniki mogące wchodzić w reakcje z zupełnie przypadkowymi związkami chemicznymi. Priorytetem powinna być witamina A, która ma także bardzo duże znaczenie dla wzroku.